Thomas ChatGPT Image 5. jun. 2025, 14.02.36
Thomas46A79397-43E9-47F0-A005-F00025CAAC1D

Byg, Kod og løs problemer med LEGO Spike Prime


Et kreativt og virkelighedsnært robotforløb for 4.-9. klasse

  • Varighed: 6 lektioner (kan tilpasses)
  • Målgruppe: 4.-9. klasse
  • Fagområde: Natur/teknologi, Håndværk & Design, Teknologiforståelse (evt. understøttende undervisning)
  • Format: Hands-on workshop
  • Antal elever: Op til 28 elever (2-3 elever pr. sæt)


Kort om forløbet

Tag eleverne med ind i teknologiens verden med LEGO Spike Prime!
I dette praksisnære forløb arbejder eleverne med at bygge og programmere robotter, der skal løse virkelighedsnære opgaver – fx rydde op, finde vej eller hjælpe i hverdagen. Forløbet kombinerer leg og læring med fokus på innovation, samarbejde og problemløsning.

Forløbet tilpasses aldersgruppen og giver både de yngste og ældste elever mulighed for at fordybe sig på deres eget niveau.


Eleverne lærer at

  • Bygge og programmere simple robotter med blokprogrammering
  • Bruge sensorer og kode til at skabe interaktive løsninger
  • Arbejde med åbne problemstillinger og tænke som unge opfindere
  • Samarbejde og præsentere deres løsninger med teknologiforståelse


Differentiering

Forløbet tilpasses elevernes niveau

Forløbet er designet til både yngre og ældre elever og indeholder mulighed for differentiering:


4.-6. klasse

  • Fokus på grundlæggende forståelse, leg og eksperimentering
  • Enkle kodningsopgaver og guidede byggeopgaver
  • Støttematerialer og visuelle instruktioner

7.-9. klasse

  • Mere komplekse opgaver med mulighed for egne funktioner og variable
  • Friere design og mere selvstændigt arbejde med åbne problemstillinger
  • Mulighed for fokus på teknologiens rolle i samfundet og innovation


Underviser

Thomas Rasmussen

Faglig kobling

Forløbet understøtter Fælles Mål i flere fag:

  • Natur/teknologi: Design, undersøgelse, teknologi og kommunikation
  • Håndværk & design: Ideudvikling, teknologiforståelse og produktudvikling
  • Tværfagligt: Innovation, problemløsning og samarbejde

Det praktiske

Vi medbringer: LEGO Spike Prime-sæt, tablets og alt nødvendigt udstyr
I stiller til rådighed: Et lokale med borde, smartboard, strøm og nysgerrige elever

Vores andre robotter

Legomindstorm kører stadig, og er gode, især til 5, 6 og 7 klasse, kan man lære en masse med disse 6 eller 12 lektioner.

Universal Robots grundkursus 6 lektioner fra 6 klasse og op efter.

Teambuilding. Kunst med variabler.


En forvokset fjernstyret bil, med en kran på. Disse er ret pladskrævende og ret underholdende. 6 eller 12 lektioner i 7 klasse og op efter.