Lasercut & programmering

 

 

2 dage med både programmering og Laserskæring


I dette skoleår tilbyder vi et 2 dages forløb, hvor vi kombinerer programmering med Laserskæring


1. dag øvelser med skæring og programmering, hvor eleverne arbejder med programmering i Microbot, og tegning i Lightburn. Her er der både lukkede og mere åbne opgaver. Vi skal bla. arbejde med hjul, tandhjul og anden bevægelse.


2.dag Problemløsnings opgaver.


Vi har bygget en kæmpe bane, som en DJI robot skal styre igennem. Vi kalder banen "Battle of the GABS". Bane skal gennemføres på tid, og undervejs skal robotten løse forskellige opgaver.


Det er disse opgaver eleverne skal være med til at bygge. På den måde vil banen udvikle sig i løbet af året. Når vi kommer til Robots and Science i Kongenshave i 2026. Vil vi placere så mange af de byggede forhindringer som muligt til den vildeste bane.


Vi har allerede afprøvet forløbet i Otterup, hvor vi lavede sluser som bolden skulle forbi.


Forløbet er lavet i samarbejde med eduard.dk, som også laver undervisningsforløb med dette uden for Fyn.


Selvom det kræver to dage, behøver det ikke være to på hinanden følgende dage. Du er også velkommen til at lave forløbet sammen med parallelklassen, eller klassen over eller under.


Forløbet egner sig bedst til elever fra 6.kl. til 9.kl


Det er vigtigt at du som laver aftalen med Robothuset, også er den gennemgående lærer, både for at have det pædagogiske ansvar, men også for at du får indsigt i hvordan du selv kan komme videre med teknologiforståelse.



Eventindhold

 

  • Lukkede og åbne opgaver
  • Problemløsende opgaver



 

Fællesmålet: Geometri og måling i Matematik.

 

 

Når eleverne tegner i vores digitale tegneprogram, arbejder de med måling, målestoksforhold og geometriske figurere.

 

 

Fællesmålet: Design i Håndværk/Design

 

 

Når eleverne arbejder med deres eget produkt. Arbejder de med ideudvikling, eksperimentere sig frem til gode løsninger, og får forholdvis hurtigt fremstillet en prototype, som de kan arbejde videre med.

 

 

Fællesmålet: Problembehandling i Matematik

 

 

Eleven planlægge og gennemføre problemløsningprocesser

 

 

Fællesmålet: Kommunikation i Matematik

 

 

Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt om matematik.