I dette skoleår tilbyder vi et 2 dages forløb, hvor vi kombinerer programmering med 3d-tegning og print.
1. dag øvelser med print og programmering, hvor eleverne arbejder med programmering i Microbot, og tegning i Tinkercad. Her er der både lukkede og mere åbne opgaver.
2.dag Problemløsnings opgaver.
Vi har bygget en kæmpe bane, som en DJI robot skal styre igennem. Vi kalder banen "Battle of the GABS". Bane skal gennemføres på tid, og undervejs skal robotten løse forskellige opgaver.
Det er disse opgaver eleverne skal være med til at bygge. På den måde vil banen udvikle sig i løbet af året. Når vi kommer til Robots and Science i Kongenshave i 2026. Vil vi placere så mange af de byggede forhindringer som muligt til den vildeste bane.
Vi har allerede afprøvet forløbet i Otterup, hvor vi lavede sluser som bolden skulle forbi.
Forløbet er lavet i samarbejde med eduard.dk, som også laver undervisningsforløb med dette uden for Fyn.
Selvom det kræver to dage, behøver det ikke være to på hinanden følgende dage. Du er også velkommen til at lave forløbet sammen med parallelklassen, eller klassen over eller under.
Forløbet egner sig bedst til elever fra 6.kl. til 9.kl
Det er vigtigt at du som laver aftalen med Robothuset, også er den gennemgående lærer, både for at have det pædagogiske ansvar, men også for at du får indsigt i hvordan du selv kan komme videre med teknologiforståelse.
Modellerings Kompetence
I arbejdet med det det digitale værktøj, simulerer vi virkeligheden, og bygger modeller her af.
Ved at måle med både lineal og programmets måleværktøj, kan eleven selv vurdere sit arbejde på modellen.
Resonement kompetence
Når vi arbejder med måling og udformning af 3d-figurere, anvender vi digitalt værktøj, til fremme forståelsen mellem formel og geometrisk figurer, så eleverne hurtigt kan se sammenhæng, og variere på disse.
Repræsentation & symbolbehandlings kompetence
Vi arbejder med målestoksforhold, omregning mellem cm, mm og meter.
Hjælpemiddels kompetence
Vi giver et alternativ 3dtegneprogram, hvor eleverne får mulighed for at tegne andet end geometriske figurere, men også sammensatte modeller, og et stort lager af præfabrikeret materiale.
Design & ideudvikling
Eleven kan udvikle ideer med inspiration fra hverdagsliv, kulturer og tidsperioder, herunder med digitale værktøjer.
Design & produktrealisering
Eleven kan fremstille produkter efter ideer med inspiration fra hverdagsliv.
Modellering
Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion.