67F66915-0EC8-4536-A07F-07117E2804901
IMG_3496___serialized1
B1B7CE0C-6974-4E1F-8573-F2AFBEF2FF04
818593CC-DAC3-45CC-B734-4413EFD005E6

Lasercut

 

 

For skolernes ældste elever, tilbyder vi flere sider af teknologiforståelsen. Foruden robotprogrammering, arbejder vi også med 3d tegning, og andre digitale artefakter. Her kan du læse om vores forløb med Laserskæring.

 

 

Laserskæreren er et fantastisk værktøj, på mange måder afløseren for både saks og sav. Når bare man lige har en tegning.


Vi har nogle standardforløb, som vi kommer ud til skolerne med, og sammen med jer på skolen, tilpasser vi det til din klasses behov.


I vores opstartsforløb som varer ca 2 lektioner, lærer eleverne at bruge Lightburn, som er det vektortegningsprogram, som snakker sammen med laserskæreren, om hvordan den skal skære.

Her får eleverne et grunlæggende kendskab til programmet, og til vektortegning. Redskaber, som for manges vedkommende er direkte overførbar til professionelle programmer. 

Vi starter med at lave en bunden opgave, og efter 2 lektioner, er eleven som regel i stand til at udvikle på deres egne tegneevner. 


En lektionsplan kunne se således ud:


Lektion 1-2

  • Introduktion til Robothus Fyn og underviseren.
  • Introdution til Lightburn
  • Den bundne opgave, som kunne være et Navneskilt
    • Tegne firkanter i bestemte størrelser
    • Tegne cirkler
    • Runde hjørner
    • Centrere og rette figurer ind
    • Indsætte tekst
    • Brugerfladen i skæreafsnittet

Hvis flere moduler ligge på samme dag, på vi påregne at skulle skære i pauserne også. Så må vi se hvem der henter kaffe til hvem.


Lektion 3-4

  • Afhængigt af tidspunkt på året,eleverne alder og hvad vi aftaler tilbyder vi følgende
    • Julepynt 2-6 lektioner (matematik)
    • Hængelamper  ca 6 lektioner (H/D)
    • Kastemaskiner ca 6 lektioner (naturfag)
  • I løbet af disse lektioner arbejder vi også med Sammensætningsværktøj
  • indsætte "skære" analog stregstegning


Efterfølgende lektioners indhold afhænger således af hvad vi vælger eleverne skalarbejde med. 


 

Modelerings kompetence

 

 

Matematik Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering.


I arbejdet med det det digitale værktøj, simulerer vi virkeligheden, og bygger modeller her af.



Fysik/kemi Eleven kan med modeller forklare funktioner og sammenhænge på tekniske anlæg.


Fremstilling af dimser, dutter, tandhjul og kasser og meget mere som kan bruges som modeller af virkelighedens teknologier.


 

 

Billedefremstilling

 

 

Billedkunst Eleven kan fremstille billeder med forskellige udtryksformer samt teknikker herunder digitale teknologier. Eleven har viden om forskellige udtryksformer og teknikker herunder digitale teknologier.

 

 

Ubegrænset adgang

 

 

Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.

 

 

Mødelokale

 

 

Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.

A9E8C53B-941F-4C7B-A195-85D8CF36D693
87AD853D-D854-4486-B205-C324D743F249
98924262-5DCF-4E61-A574-D07CEEFEA8AB
370DE3D5-266B-4A0D-A959-A70EE74E4C7C
83EB6282-A58A-48F6-809A-A197A70884C7