3D-Print

 

 

Tegning i 3d giver mulighed for både at arbejde med en masse matematik og printe noget brugbart.


Vi tilbyder forskellige forløb i 3d-tegning og print. For de lidt yngre elever tegner vi Tinkercad, og fra 7 kl. tegner vi i Sketchup, som er et lidt mere advanceret program.  


Fælles for begge opstartsforløb, er at eleverne får de et grundlæggende kendskab til værktøjerne i programmerne, så de selv kan tegne simple figurer i programmet som senere kan 3d-printes.

Vi starter med en lave en bunden opgave, og efter de to første lektioner, er de som regel klar til at kunne printe det første. Når denne opgave er løst, har eleven mulighed for for at udvikle sine tegneevner, ved hjælp at lidt mere åbne opgaver af varierende sværhedsgrad. Forløbet er planlagt til at vare 4-6 lektioner.


I vores videregående forløb, lægger vi mere vægt på at 3d-tegning bliver indraget i den daglige undervisning, og de opgaver og emner eleven alligevel skal igennem. Det kunne være matematiske områder som Målestoksforhold, areal og rumfangsberegninger. Når "Bogen" siger tegn et eller andet i et tegneprogram. Ja så gør vi det i 3d, så det kan printes.  


Forløbet egner sig bedst til elever fra 6.kl. til 9.kl



Eventindhold på en dag

 

  • Introduktion til programmet, gennem en bunden opgave
  • Tegn og få printet dit drømmehus
  • Tegn og print noget brugbart til dig selv.


Eventindhold hvis vi skal komme en dag mere.

  • Tegn dit hus eller noget andet efter en plantegning, i et bestemt målestoksforhold.
  • Eleven får udleveret en problemstilling, som de skal producere en dims til.
    Fx: Lav en konstruktion, som gør det let at tælle og sortere m&m's


 

Fællesmål i Matematik

 

 

Modellerings Kompetence


I arbejdet med det det digitale værktøj, simulerer vi virkeligheden, og bygger modeller her af.


Ved at måle med både lineal og programmets måleværktøj, kan eleven selv vurdere sit arbejde på modellen.


Resonement kompetence


Når vi arbejder med måling og udformning af 3d-figurere, anvender vi digitalt værktøj, til fremme forståelsen mellem formel og geometrisk figurer, så eleverne hurtigt kan se sammenhæng, og variere på disse.


Repræsentation & symbolbehandlings kompetence


Vi arbejder med målestoksforhold, omregning mellem cm, mm og meter.



Hjælpemiddels kompetence


Vi giver et alternativ 3dtegneprogram, hvor eleverne får mulighed for at tegne andet end geometriske figurere, men også sammensatte modeller, og et stort lager af præfabrikeret materiale.

 

Fællesmål i Håndværk/Design

 

 

Design & ideudvikling


Eleven kan udvikle ideer med inspiration fra hverdagsliv, kulturer og tidsperioder, herunder med digitale værktøjer.


Design & produktrealisering


Eleven kan fremstille produkter efter ideer med inspiration fra hverdagsliv.

 

 

Fællesmål i Natur / Teknologi

 

 

Modellering


Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion.