Vi tilbyder forskellige forløb i 3d-tegning og print. For de lidt yngre elever tegner vi Tinkercad, og fra 7 kl. tegner vi i Sketchup, som er et lidt mere advanceret program.
Fælles for begge opstartsforløb, er at eleverne får de et grundlæggende kendskab til værktøjerne i programmerne, så de selv kan tegne simple figurer i programmet som senere kan 3d-printes.
Vi starter med en lave en bunden opgave, og efter de to første lektioner, er de som regel klar til at kunne printe det første. Når denne opgave er løst, har eleven mulighed for for at udvikle sine tegneevner, ved hjælp at lidt mere åbne opgaver af varierende sværhedsgrad. Forløbet er planlagt til at vare 4-6 lektioner.
I vores videregående forløb, lægger vi mere vægt på at 3d-tegning bliver indraget i den daglige undervisning, og de opgaver og emner eleven alligevel skal igennem. Det kunne være matematiske områder som Målestoksforhold, areal og rumfangsberegninger. Når "Bogen" siger tegn et eller andet i et tegneprogram. Ja så gør vi det i 3d, så det kan printes.
Forløbet egner sig bedst til elever fra 6.kl. til 9.kl
Modellerings Kompetence
I arbejdet med det det digitale værktøj, simulerer vi virkeligheden, og bygger modeller her af.
Ved at måle med både lineal og programmets måleværktøj, kan eleven selv vurdere sit arbejde på modellen.
Resonement kompetence
Når vi arbejder med måling og udformning af 3d-figurere, anvender vi digitalt værktøj, til fremme forståelsen mellem formel og geometrisk figurer, så eleverne hurtigt kan se sammenhæng, og variere på disse.
Repræsentation & symbolbehandlings kompetence
Vi arbejder med målestoksforhold, omregning mellem cm, mm og meter.
Hjælpemiddels kompetence
Vi giver et alternativ 3dtegneprogram, hvor eleverne får mulighed for at tegne andet end geometriske figurere, men også sammensatte modeller, og et stort lager af præfabrikeret materiale.
Design & ideudvikling
Eleven kan udvikle ideer med inspiration fra hverdagsliv, kulturer og tidsperioder, herunder med digitale værktøjer.
Design & produktrealisering
Eleven kan fremstille produkter efter ideer med inspiration fra hverdagsliv.
Modellering
Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion.