Lasercut

 

 

Her kan du give klassen mulighed for at tegne digitalt, og lave noget som kan bruges til mere.

 

Første gang vi fik en lasercutter ind i Robothuset, troede vi, at den bare kunne gravere og skære lidt i træ. Det kan den stadig, men nu er vi kommet så vidt, at vi tænker alle mulige undervisningssituationer ind. Vi har udfordret os selv til at tænke på mange ting man kan lave på laseren. De tre bedste undervisningsforløb tilbyder vi til alle Fynske skoler. 


Laserskåret julepynt mm. 1 eventdag/ 6 lektioner.


En eventdag, hvor vi kommer ud med 2 lasercuttere og laver en startøvelse, og 2 forskellige slags julepynt.

Når det ikke er tid til julepynt, laver vi et fødselsdagsflag, hvor de kommer igennem de samme øvelser. 


Forløbet egner sig bedst til elever fra 5.kl. til 9.kl


Lamper i Håndværk/Design 2 eventdage / 10- 12 lektioner


To eventdage, hvor vi kommer ud med 2 lasercuttere og laver en startøvelse, og designer en lamellampe, På billederne i toppen af siden, kan du se hvordan andre elever har lavet dere lamper. Her lægge vi i høj grad vægt på selve designprocessen.


Forløbet egner sig bedst til elever fra 7.kl. til 9.kl


Kastemaskiner i H/D og matematik. 2 eventdage / 8/10 lektioner


Et rigtigt drengerøvs forløb, hvor vi laver kastemaskiner, med stor inspiration fra de gamle middelaldervåben. Vi starter med et lukket startøvelse, hvor efter eleverne ledes igennem en designproces, frem mod en blide som kan kaste med små møtrikker. Tidligere har andre elever kastet over 30 m. Her lægges op til en samarbejde mellem Fysik/kemi, H/D og matematik.


Forløbet egner sig bedst til elever fra 7.kl. til 9.kl


Fælles for alle forløb, er at eleverne bliver introduceret til digitale tegneprogrammer i en lukket startopgave, og derefter lærer det som der er brug for i deres designproces.



Eventindhold

 

  • Lukkede og åbne opgaver
  • Problemløsende opgaver



 

Fællesmålet: Geometri og måling i Matematik.

 

 

Når eleverne tegner i vores digitale tegneprogram, arbejder de med måling, målestoksforhold og geometriske figurere.

 

 

Fællesmålet: Design i Håndværk/Design

 

 

Når eleverne arbejder med deres eget produkt. Arbejder de med ideudvikling, eksperimentere sig frem til gode løsninger, og får forholdvis hurtigt fremstillet en prototype, som de kan arbejde videre med.

 

 

Fællesmålet: Problembehandling i Matematik

 

 

Eleven planlægge og gennemføre problemløsningprocesser

 

 

Fællesmålet: Kommunikation i Matematik

 

 

Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt om matematik.