Vi har nogle standard forløb som vi kommer ud til skolerne med, men vi vil også meget gerne samarbejde med kollegaerne, på de enkelte skoler., om indholdet for vores forløb, således det tilpasses den enkelte elevs evner mest muligt.
I vores opstartsforløb, lærer eleverne at bruge sketchup, som er 3d tegneværktøj vi bruger. Her får de et grundlæggende kendskab til værktøjerne i programmet, således de selv kan tegne simple figurer i programmet som senere kan 3d-printes. Vi starter med en lave en bunden opgave, og efter de to første lektioner, er de som regel klar til at kunne printe det første. Når denne opgave er løst, har eleven mulighed for for at udvikle på sine tegneevner, ved hjælp at lidt mere åbne opgaver af varierende sværhedsgrad. Forløbet er planlagt til at vare 6-8 lektioner.
I vores videregående forløb, lægger vi mere vægt på at 3d-tegning bliver indraget mere i de opgaver og emner som eleven alligevel skal igennem. Det kunne være matematiske områder som Målestoksforhold, areal og rumfangsberegninger.
Lektion 1-2
Lektion 3-4
Lektion 5-6 og 7-8
Lektion 1-2
Lektion 3-4. 4-6 og 7-8
Forløbet kunne se således ud.
Modellerings Kompetence
Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering.
I arbejdet med det det digitale værktøj, simulerer vi virkeligheden, og bygger modeller her af.
Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller.
Ved at måle med både lineal og programmets måleværktøj, kan eleven selv vurdere sit arbejde på modellen.
Resonement kompetence
Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer.
Når vi arbejder med måling og udformning af 3d-figurere, anvender vi digitalt værktøj, til fremme forståelsen mellem formel og geometrisk figurer, så eleverne hurtigt kan se sammenhæng, og variere på disse.
Repræsentation & symbolbehandlings kompetence
Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer.
Vi arbejder med målestoksforhold, omregning mellem cm, mm og meter.
Kommunikations Kompetence
Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt om matematik på forskellige niveauer af faglig præcision.
Vores digitale værktøj gør lige det som eleven beder den om, med de udfordringer det medbringer. Gennem samtale og mundtlige formuleringer af deres problemstillinger. Får eleven enestående mulighed for at sætte ord på deres udfordringer, og dermed forklare deres situation.
Hjælpemiddels kompetence
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler.
Vi giver et alternativ 3dtegneprogram, hvor eleverne får mulighed for at tegne andet end geometriske figurere, men også sammensatte modeller, og et stort lager af præfabrikeret materiale.
Design & ideudvikling
Eleven kan udvikle ideer med inspiration fra hverdagsliv, kulturer og tidsperioder, herunder med digitale værktøjer.
Design & produktrealisering
Eleven kan fremstille produkter efter ideer med inspiration fra hverdagsliv.
Modellering
Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion.